2 Lips

  • Hans Leijendeckers: Bas, leadzang
  • Thei Beckers: Gitaar, drums, percussie, mondharmonica, zang

Ik denk dat het zo rond ’82 moet zijn geweest dat ik de eerste keer Johny G zag optreden in S’61.

Hij speelde gitaar vanachter een drumstel , zong en speelde mondharmonica. Ik vond dat geweldig en wilde eigenlijk ook wel zoiets gaan doen. Maar op e.o.a. manier kwam het er niet van totdat ik Johny G de 2e keer zag optreden in S’61. Toen met een bassist en percussionist erbij. Swingde de pan uit zoals dat gezegd wordt. Toen wist ik het zeker. Dat ga ik ook doen. Heb toen een aantal bassisten benaderd maar die zagen het niet zitten. Kwam met Thei Beckers hierover aan de praat en die vond het ook een leuk idee. Alleen; hij drumde en kon gitaar en mondharmonica spelen dus ging ik bassen. De eerste repetitie had ik wat oude Rock ’n Roll en reggae liedjes bij elkaar gezocht en dat klonk meteen goed. Thei achter de basdrum, hi hat, gitaar en mondharmonica in een klem, ik op bas. Maar Thei wilde een manier bedenken waarmee hij ook nog op de snare kon spelen. Hij bedacht een ingenieus mechanisme met basdrumklopper. Het werkte perfect! Daarnaast wilde hij ook nog percussie doen. Hij bedacht een soort klem waarmee hij een drumstokje in zijn hand kon houden onder het gitaarspelen en waarmee hij , op ´dode´ momenten, op zijn rototoms kon slaan. En ook dit werkte perfect! Dit was het begin van de LeijenBeck- express. Het eerste optreden was op de Sjoemelmert bij ´t Salvator. Meteen een vuurdoop van 2 dagen achterelkaar spelen maar de reacties waren veelbelovend. Voor ons was het een hele goeie repetitie. 

Omdat we maar met z´n tweetjes waren hadden we; a. niet veel plaats nodig, b. gage was ook niet veel. En dat bleek voor veel cafés een uitermate geschikte combinatie te zijn. In het begin waren de optredens vooral in Roermond maar al snel werd de cirkel rond Roermond groter en groter. Thei had inmiddels een oud busje aangeschaft en hiermee reden we tot ver buiten de provincie naar de optredens. In ´84 werd een single opgenomen; ´In de Raegen waersse naat´, ´Ein sjoon verhaol´ . Deze single was regelmatig te horen op de ROZ (nu L1). Singel werd opgenomen in de Supersound studio in Swalmen. (lag eerst boven Big Spender Music in Roermond). Sponsor van de single was Leon Schlicher. Fan van het eerste uur. We repeteerden ook in zijn Marijke zaal op het gebroek. (voor de verzamelaar: ik heb nog een aantal singles thuis liggen). Presentatie van deze single was in S’61. Inmiddels was de naam toen al veranderd in 2 lips. We kregen steeds mee optredens, niet alleen in cafés maar ook op festivals en grotere evenementen. We hadden ook vaker van Jan Smeets optredens gekregen. Hij was lid van de PvdA en op partijfeestjes werden wij regelmatig gevraagd. (moesten een keer voor de gouverneur van Limburg spelen en begonnen toen met ´out of time´ . Met een heel verhaal erom heen wat Jan Smeets wel kon waarderen.) Via Jan Smeets kregen we een tour met John Hiatt. We speelde in zijn voorprogramma In; De Hanehof Geleen, in Den Bosch, Carré Amsterdam, en Oosterpoort in Groningen. Prachtige ervaring. Wij gingen ’s middags al op pad zodat we op tijd waren voor de soundcheck. Eten deden we snel ergens in een friture langs de weg. Maar na het eerste optreden was dat gelukkig niet meer nodig. John Hiatt en band hadden geen idee wat ze van ons moesten denken totdat we begonnen te spelen. Langzamerhand verzamelde zich de band en crew backstage en waren op onze muziek mee aan het swingen! Na ons optreden werden we meegenomen door John Hiatt naar hun kleedruimtes. Dat had meer weg van een opslagplaats van een restaurant. Aan een kant stonden allemaal kratten bier, fris, wijn, verschillende sterke dranken opgesteld. Aan de andere kant een rij tafels met allerlei eten. Belegde broodjes, kippenpootjes, diverse snacks …. Noem maar op! John Hiatt en band aten iedere dag in het hotel waar zij overnachtten. Dus erg veel honger hadden ze niet maar het stond nou eenmaal in het contract dat deze spullen aanwezig moesten zijn. En met the woorden ‘we are one big Family’ mochten wij ons ook tegoed doen aan alles wat daar stond ! Fiësta! Zeker in Carré. Want van de roadmanager kregen we een hele stapel backstage kaarten. (wij hadden een nummer van Any Trouble in ons repertoire en daar was hij ook roadmanager van geweest). Wij meteen naar Roermond gebeld. Wie wil er vanavond in carré gratis komen luisteren naar John Hiatt. Daarna nog een rondje Amsterdam gedaan want er waren een aantal vrienden die daar studeerden. Tijdens het optreden stonden zo’n 30 Roermondenaren achter de coulissen. En wij liepen regelmatig naar de kleedkamer om een treetje bier of kippenpootjes te halen. 

Niet lang daarna zijn we gestopt. Hadden het wel gezien en wilde allebei wel weer eens wat anders. Thei ging naar Amsterdam en ik begon ‘de Donkere wolk’.

Afscheidsconcert was op dezelfde plaats waar we begonnen waren: in ’t Salvator. Hoe mooi kan het zijn?! 

Hans Leijendeckers

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.